Hoe zorg je ervoor dat alle oorlogskunst weer bij de familie terecht komt die oorspronkelijk de eigenaar was? Over die vraag gaat de documentaire ‘De Claim- Zoektocht naar roofkunst uit de Tweede Wereldoorlog’, waarin de commissie wordt gevolgd die zich bezighoudt met de teruggave van schilderijen en beelden die in de oorlog zijn ontvreemd van Joodse Nederlanders.
Er zijn nog steeds ongeveer vierduizend kunstwerken in Nederland met een onopgelost oorlogsverleden. Geregeld ontdekken musea of particulieren een kunstwerk van onzuivere herkomst, en worden erfgenamen van mogelijke eigenaren opgespoord. De commissie adviseert de erfgenamen en musea.
De documentaire De Claim van Ditteke Mensink ging in première tijdens het IDFA in 2016 en volgt het onderzoek in twee zaken, waarbij vooral het verhaal van de Joodse families centraal staat. Ten eerste volgt de families Hamburger en Tokkie. De familie van Clare Hamburger (92) moest alles tijdens WO II achterlaten. Ze wordt gewezen op portretten van Ferdinand Bol waarvan Clare mogelijk de erfgename is. Verder het verhaal van Lion Tokkie (64), die denkt dat het Arnhems Museum een schilderij in bezit heeft dat van zijn grootvader was. Worden de verzoeken van de families wel of niet gehonoreerd?