‘Het alziende oor is een spannende roman, die ook nog wat te melden heeft. Zo zijn er de kunsthistorische achtergronden van een bijzondere renaissanceschilderes. En er zijn de technische, esthetische en ethische discussies binnen het restauratievak. Het alziende oor is een detective naar mijn hart: eentje zonder moord, zonder nukken en zonder voorspelbaarheid.’

Recensent.nl, Ricco van Nierop.

 

‘Het alziende oor is een spannende roman. Het lukt Mensink om de lezer kopje onder te laten gaan in de bijzondere, afgesloten wereld van de kunstrestauratoren. Door haar grondige research worden niet alleen de technische en ethische kanten van het restauratievak belicht, maar weet zij op knappe wijze feiten en fictie met elkaar te verweven. Wat zeker ook bijdraagt aan de opbouw van de spanning is het observatievermogen van de debuterende schrijfster. Op gedetailleerde wijze presenteert zij de belangrijkste ingrediënten van het verhaal: van de bloeddorstige voorstelling op het schilderij, de toegebrachte beschadigingen, de technische handelingen die Tessa en Giuseppe verrichten als zij het schilderij herstellen tot de werkwijze van Tania… alles wordt met een rustige precisie geschetst. Alsof Mensink deze onvervalste thriller alsnog vastlegde op film.’

Recensieweb, Gitta Timmers.